PRZYJĘTA KONCEPCJA
Przyjmujemy więc koncepcję rozwoju człowieka jako procesu zmian zmierzających do podnoszenia efektywności działań ludzkich we wszystkich zakresach aktywności życiowej. Przez wszechstronny rozwój stanowiący ideał wychowawczy naszego społeczeństwa rozumiemy zaś dążenie do osiągania pewnego optimum możliwości danej jednostki ludz- k’P kiej — jako organizmu, systemu psychicznego, istoty gospodarującej, społecznej i uczestniczącej w kulturze.We wszystkich wyróżnionych wymiarach czy zakresach egzystencji człowiek przechodzi przez określone etapy rozwoju, od niemowlęctwa do śmierci. Biologowie, psychologowie i socjologowie opracowują dość dokładnie podział tego ciągłego procesu na pewne etapy czy stadia, w których jednostki wykazują pewne cechy, powtarzające się w całym gatunku, w których cechy biologiczne, psychiczne, społeczne, a także gospodarcze i kulturalne połączone są w całościowych zestawach, charakteryzując podstawowe sposoby zachowań jednostki.