ZMIENIAJĄCY SIĘ ZAKRES
Badając więc ten zmieniający się zakres przedmiotów, które dziecko musi posiadać jako niezbędne, oraz te zakresy, jakie dziecko rzeczywiście posiada w różnych rodzinach i w różnych kolejnych okresach swojego wzrostu fizycznego i rozwoju psychicznego czy też w okresach rozwoju społecznego, tzn. uczestnictwa w zbiorowościach ludzkich, możemy empirycznie odtworzyć podstawy, z których startuje rozwój gospodarczy jednostki w danym społeczeństwie.Przyjrzyjmy się więc temu rozwojowi człowieka definiowanego jako zakres posiadanych przedmiotów, mającego stałą tendencję do rozszerzania się, a zatem zmuszającego człowieka do odpowiednich działań. Czynności, działania z tym związane wykazują zadziwiającą niezmienność w ciągu tysiącleci: człowiek bowiem może te przedmioty nabywać drogą kupna, kradzieży, rabunku, wymiany, wyłudzenia, może je otrzymać w darze, w spadku, może jo znaleźć, może sam wyprodukować lub uzyskać je w wyniku zbieractwa naturalnego, jak w niektórych kulturach pierwotnych, i może jeszcze stosować inne formy specyficzne dla niektórych kultur.